zaterdag 19 juni 2010

Winst staat voorop voor Oranje


DURBAN - Degelijk, zuinig en geduldig rekende het Nederlands elftal vanmiddag af met Japan (1-0). Oranje sprankelde net als tijdens het eerste WK-duel met de Denen niet. Er was echter geen speler die daar om treurde. ‘We zijn hier gekomen om iets te bereiken’, stelde Mark van Bommel. ‘Het gaat dus om het resultaat. Wat dat betreft hebben we het prima gedaan. Je moet niet vergeten dat Japan net als Denemarken alleen maar verdedigde en wachtte op een foutje van ons.
Dat is moeilijk voetballen. We hebben slechts één kans weggegeven. Misschien komt dat mooie voetbal nog wel. Tegen de echte grote ploegen krijgen we misschien meer ruimte. Maar ook dan vind ik het geen probleem om op deze manier te winnen. Zo slecht wasn het namelijk niet.’
Nigel de Jong sloot zich bij zijn kompaan op het middenveld aan. ‘Het is heel moeilijk om tegen een ploeg te voetballen die massaal voor de eigen doelman blijft staan. Japan kwam alleen maar om te verdedigen. We zijn geduldig gebleven. We hebben Japan net als Denemarken stuk gespeeld. Het was jammer dat Afellay in de slotfase twee grote kansen miste. Natuurlijk kan het beter, maar er zijn niet veel landen die hier op het WK ruim winnen. Ik geloof dat alleen wij en Argentinië tweemaal hebben gewonnen.’
‘Ik vond het beter gaan dan tegen Denemarken’, stelde Dirk Kuijt. ‘Voorin speelden we beter over de vleugels. Dat was ook de opdracht. Of het mij iets zegt dat ik als enige aanvaller van de basisploeg nog niet ben gewisseld? Nee, helemaal niets. Zoals ik ook nooit waarde heb gehecht aan de term ‘gote vier’. Ik ben alleen maar blij dat we steeds meer een team vormen. En dan heb ik het over de basisspelers en de wisselspelers. Dat merk je aan alles.’
Rafael van der Vaart was niet helemaal tevreden na de eerste wedstrijd tegen Denemarken. ‘Maar nu ben ik ook blij’, benadrukte hij. ‘Twee duels, zes punten. Dan kan je toch alleen maar tevreden zijn. Natuurlijk kan het nog allemaal mooier en fraaier.
Maar we zijn hier op de eerste plaats om duels te winnen. Daarbij is het als aanvaller moeilijk voetballen tegen ploegen die alleen maar verdedigen.’
‘Daarom vind ik ook dat Van Persie het zo goed heeft gedaan’, zei Van Bommel. ‘Die jongen heeft constant vier tegenstanders in zijn buurt. Toch houdt hij heel veel balbezit. Robin wil misschien nog veel meer, maar hij helpt de ploeg wel enorm met zijn spel. En daar gaat het uiteindelijk om. Dat helpt ons om wedstrijden te winnen. Want om winnen gaat het.’

Geen opmerkingen: